کد مطلب:231281 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

نوید ظهور حضرت مهدی
از جمله آرزوهای آدمیان در طول تاریخ، اندیشه ی ایجاد یك جامه ایده آل با حكومتی عادلانه بوده است كه در سایه آن مجموعه ی نیازهای طبیعی و فرهنگی همه افراد، به نحو شایسته تأمین گردد.

در این زمینه در لابلای مطالب اجتماعی تمامی مكاتب اعم از مادی و الاهی بحث های زیادی بچشم می خورد. گذشته از آن زمامداران جوامع بشری همواره در تبیین و تشریح اهداف و تلاشهای خود اظهار داشته اند، كه هدفی جز بنیانگذاری یك جامعه سالم بدور از هر گونه تبعیض و بی عدالتی ندارند. مردم هم همیشه، به امید تحقق یك چنین جامعه ای، با تمام امكانات خویش به یاری آنها برخاسته اند، با این حال، شواهد تاریخی حكایت از آن دارد كه تا امروز بشر در این خواسته موفق نبوده است، اما در عین حال نه تنها از فكر ایجاد یك جامعه آرمانی منصرف نشده بلكه در هر زمانی بیش از پیش از طریق بسیج سرمایه های مادی و معنوی خود با عزمی راسخ تر آن را دنبال كرده است.

به نظر می رسد كه این پایداری و تلاش مستمر از این واقعیت حكایت می كند، كه اصل برخورداری از یك جامعه ایده آل و حكومت



[ صفحه 116]



سالم به لحاظ فوایدی كه بر آن مترتب می شود از جمله نیازهای اساسی است كه ریشه در سرشت و فطرت انسان دارد.

از دید قرآن كریم، پیروزی صالحان و بنیانگذاری حكومتی بر اساس قوانین واقع بینانه اسلام، توسط پرهیزگاران یكی از سنن الاهی است كه پس از فراهم شدن مجموعه شرایط آن، لا جرم روزی تحقق خواهد یافت و در سایه آن تمامی استعدادهای انسان شكوفا گشته و در همه جهات وجودی اش به رشد و تعالی خواهد رسید و بر طبق نص آیات قرآنی این كار از طریق پیروزی دین حق بر همه ی ادیان - كه از جمله اهداف بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است - محقق خواهد شد. حتی به استناد آنچه در قرآن ذكر شده است بشارت به چنین روزی، در كتب آسمانی دیگر نظیر زبور داوود به امت های قبل داده شده است:

(و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر أن الأرض یرثها عبادی الصالحون). [1] .

ما در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم كه بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.

بنابراین، چنین وعده ای الاهی و مدینه فاضله ی قرآنی، محقق نخواهد شد جز در سایه ی رهبری شخصیتی، كه واجد تمام كمالات انبیا و وارث همه فضایل آنها بوده و خدای متعال، معصوم بودن او را امضا فرموده است و اوست كه از هر لغزش و خطا بر كنار است، و هیچ پلیدی و ناپاكی در او راه ندارد.



[ صفحه 117]



زمانی كه از حضرت رضا علیه السلام سؤال شد: من القائم منكم؟ قائم شما دودمان كیست؟ فرمود:

چهارمین فرزند من است، كه پسر برترین كنیزان است، خدا به وسیله ی او زمین را از آلودگی و ستم پاك سازد و از هر ظلمی پاكیزه گرداند. هم اوست كه مردم در ولادتش شك كنند و قبل از خروجش صاحب غیبت باشد و چون بیاید زمین به نورش روشن گردد و میزان عدل میان مردم بگذارد و كسی به دیگری ستم ننماید و زمین برایش پیچیده شود، سایه برای او نباشد و منادی از آسمان به نام او ندا دهد كه همه ی مردم بشنوند:

ألا ان حجة الله قد ظهر عند بیت الله فاتبعوه فان الحق معه. [2] .

آگاه باشید كه حجت خدا كنار خانه ی خدا ظاهر شده از او پیروی كنید كه حق با اوست.

حضرت رضا علیه السلام در دعایی كه به یونس بن عبدالرحمان تعلیم فرمودند، درباره ی حضرت مهدی علیه السلام چنین اشاره دارند:

«خدایا! همانا او (مهدی موعود علیه السلام) بنده ی توست، كه وی را برای خودت خالص فرموده ای و بر غیب و پنهانی خویش برگزیده ای، و از هر گناه دورش داشته ای، و از هر عیب و نقصی در امان قرار داده ای، و از هر پلیدی پاكش فرموده ای، و از هر آلودگی سالم داشته ای. خدایا! ما در روز قیامت و همان روز حادثه شگفت، شهادت می دهیم كه همانا او (حجة بن الحسن علیه السلام) هیچ گناهی مرتكب نشده و خطایی را بجا نیاورده است، و هیچ طاعت و فرمانبرداری را ضایع و نابود نكرده، و هیچ



[ صفحه 118]



حرامی را مرتكب نشده، و هیچ واجبی را واژگون نساخته، و هیچ آیین و شریعت را دگرگون ننموده است». [3] .

اینك به مختصات ظهور امام عصر علیه السلام به طور اجمال اشاره می شود:


[1] انبياء(21): 105.

[2] كمال الدين، باب 35، ص 372، ح 5.

[3] جمال الأسبوع، در اعمال روز جمعه، ص 507.